0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Første signal fra klimaborgerting: Stort flertal vil have CO2-afgifter på 1000-1500 kroner per ton

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Det kan godt være, den røde bøf bliver dyrere, men et stort flertal i klimaborgertinget vil alligevel have svesken på disken: de så omtalte CO2-afgifter.

Det fremgår af et notat tilsendt Klima-, Energi- og Forsyningsudvalget og præsenteret torsdag.

Borgertinget består af 99 repræsentativt udvalgte danskere og har til formål at give indblik i almindelige borgeres syn på emner som grønne omstilling, reduktioner i landbruget og bæredygtig livsstil. Det skal hjælpe politikerne med at prioritere i omstillingen.

Borgerne var samlet første gang i weekenden 24.-25. oktober, hvor ni eksperter, fagpersoner og lobbyister havde oplæg om specifikke emner. I notatet fremgår det, at notatet ikke rummer de endelige resultater – de kommer først i 2021.

Ikke desto mindre har der været afstemning om visse emner. Disse afstemninger skal ses som »signaler på dette tidlige punkt i processen«, fremgår det af notatet.

To tredjedele bakker op om en klimaafgift på 1000-1500 kroner per ton CO2. Resten havde skepsis i forhold til, om afgiften er acceptabel, effektiv eller rammer ensartet.

De tre mest populære elementer i grøn skattereform er klimaafgift, afgift på produkter med højt energiforbrug og så et emne, som politikere har talt om i mange år, men aldrig indført: road-pricing.

Eventuelt provenu skal gå til grønne investeringer, modvirke social slagside og lavere grøn moms.

Et stort flertal vil have, at stat og private samarbejder om hurtige investeringer, hvorimod der er meget lille tiltro til, at staten eller markedet alene kan løfte opgaven.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Energistyrelsen søger dygtig scenarieekspert til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  2. Energistyrelsen søger ekspert i energieffektivisering i industri til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  3. Energistyrelsen søger ekspert i integration af vedvarende energi i el-systemet til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  4. Energistyrelsen søger energiplanlægger med dyb viden om den danske energitransition til Global Rådgivnings internationale program-samarbejder

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden