0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix
Foto: Katrine Marie Kragh/Jyllands-Posten/Ritzau Scanpix

Assens borgmester Søren Steen Andersen var presset på økonomien, da den seneste vognpark skulle vælges.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Klimakommune i elbils-modvind: »Vi har ikke haft råd«

Assens Kommune har fået kritik for at kalde sig Klimakommune, selv om der mangler elbiler i kommunens vognpark. Klimamonitor er dykket ned i det kommunale maskinrum for at skabe klarhed om konflikten.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Hvordan skal en kommune med et konsekvent underskud prioritere at være en klimakommune, skrotte fossilbilerne og udskifte vognparken til elbiler – samtidig med at der skæres på kernevelfærd, og de ældre får en dårligere service?

Det er en hovedpine, Assens borgmester har tumlet med.

Og det er en af forklaringerne på, at han forleden blev mødt med kritik efter et interview i TV 2 Fyn, der udstillede, at Assens Kommunes ansatte stadig kører rundt i benzin- og dieselbiler, selv om kommunen er en såkaldt Klimakommune.

I første omgang forklarede Venstre-borgmesteren Søren Steen Andersen, at det var for svært for de kommunalt ansatte som for eksempel hjemmehjælpere og sygeplejersker at komme ud til alle borgere i en landkommune som Assens, hvis de skulle køre i elbiler.

En argumentation, der fik kritik af flere klimafolk på Twitter – blandt andet Danmarks Naturfredningsforenings Klima- og Energipolitiske rådgiver, Lasse Jesper Pedersen, der skrev, at udtalelserne fra borgmesteren ikke var i tråd med at være Klimakommune. Det er en betegnelse for en lang række kommuner, der har indgået en skriftlig aftale med Danmarks Naturfredningsforening om at reducere sine udledninger med minimum to procent om året.

»Det er ikke ubetinget hensigtsmæssigt, at Assens Kommune på den ene side promoverer sig som klimakommune, og på den anden side fortsætter med at gøre, som man plejer. Der skal være en balance. Og der skal vi sikre, at det ikke bliver greenwashing,« siger Lasse Jesper Pedersen til Klimamonitor.

Blodige nedskæringer

Borgmester Søren Steen Andersen blev udstillet som kritiker af elbiler. Og det huede ikke borgmesteren, der tog til genmæle og lovede flere elbiler om flere år.

Klimamonitor har forsøgt at skabe klarhed om situationen.

Kommunen har været presset på økonomien de seneste år og kaldet til store sparerunder, hvor borgmesteren er blevet grillet på landsdækkende tv for at skære på ældresektoren.

»Det var blodigt,« siger borgmesteren i dag til Klimamonitor om nedskæringer på budgettet flere år i træk.

Underskuddet er gået ud over indkøbet af biler.

»Grunden til, at vi mangler elbiler, er, at vi har manglet udligningsreformen, for vi har ingen penge. Der skal være økonomi til at investere i dyrere elbiler. Den mulighed havde vi bare ikke,« siger Søren Steen Andersen.

Kommunen leaser sine biler gennem en aftale med et firma, der fornyes omkring hvert tredje til fjerde år.

Den sidste leasingaftale for kommunens biler blev indgået for tre år siden, hvor byrådet samtidig baksede med et underskud på omkring 35 millioner kroner.

Det var derfor en prioritet fra borgmesteren og byrådet, at kommunens nye biler skulle være de billigst mulige. Valget faldt derfor på Peuogeot 108 til omkring 100.000 kroner.

»Dengang sad vi og sukkede efter at komme i en økonomisk situation, hvor vi havde luft til at investere fremadrettet og forebyggende som med elbiler.«

Det er dog ikke nødvendigvis et argument, Lasse Jesper Pedersen fra Dansk Naturfredningsforening køber.

»Det er en misforståelse, at elbiler er dyrere end konventionelle biler set over tid. Det var muligvis rigtigt for fem år siden, men ikke i dag. Når en kommune udtaler sig om, hvad der er råd til og ikke råd til, er der i øvrigt altid tale om prioriteringer,« siger han.

Borgmester Søren Steen Andersen mener dog stadig, at Assens stolt kan kalde sig klimakommune.

»Det kan vi sagtens, fordi det at være Klimakommune er så meget mere end elbiler. Vi laver meget andet og nogle af de tiltag kompenserer for langt mere end elbiler,« siger han og fortsætter med eksempler.

Kommunen har igangsat et stort skovplantningsprojekt, som borgmesteren fortæller vil binde langt mere CO2, end vognparken udleder, og det lokale forsyningsselskab er ved at lave et »klimavenligt rensningsanlæg, der er state of the art«. Samtidig laver kommunen bindende reduktionsaftaler med virksomheder, og biogas erstatter løbende naturgas i Assens.

»Der er ikke nogen klimakommuner i Danmark, hvor man ikke kan komme og finde noget i et hjørne. Vi arbejder på det. Men vi skal være realistiske og troværdige,« siger Søren Steen Andersen.

Fornemmelser

Selv om Assens Kommunes vognpark består af benzin- og dieselbiler, og at det grønneste transport, borgmesteren kan fremvise, er et nyligt indkøb af fire grønne varevogne og to hybridbiler, vil borgmesteren understrege, at viljen er der, og at elbilerne nok snart skal komme.

På grund af den trængte økonomi var det derfor en tiltrængt håndsrækning, da den nye udligningsreform blev vedtaget. Borgmesteren fortæller, at reformen og omfordelingen af penge fra rige til fattige kommuner vil stille Assens 66 millioner kroner bedre de kommende år.

»Derfor fornemmer jeg, at vi får råd til flere elbiler de kommende år. Det er de færreste kommuner, der udskifter hele deres vognpark på en gang. Man gør det løbende.«

Kommunens forvaltning er allerede i gang med at forny udbuddet af leasingbiler til kommunen, inden den tre år gamle aftale udløber næste år.

»Forventningen er, at vi har en ny aftale på plads inden sommerferien 2021,« siger Dan Rasmussen fra Assens Kommunes indkøbsafdeling.

Ladestandere koster

Den nye aftale vil gælde i tre år fra 2021 til 2024, hvor der skal ske en løbende udskiftning af mellem 90 og 100 biler.

Både borgmester og indkøbsafdeling fortæller, at de gerne vil have flere elbiler. Men begge er tilbageholdende med at love noget eller sætte antal på.

Dan Rasmussen fra indkøbsafdelingen fortæller, at der særligt er to parametre, kommunen måler elbiler ud fra.

»Det ene er driftsomkostningerne. Der ser vi på, hvad det koster at købe en elbil ind kontra en konventionel bil både i anskaffelse og i drift. Og som vi ser det nu, vil det være en smule dyrere at købe en elbil pr. kørte kilometer.«

»Den anden del er etableringsomkostningerne. Som det er nu, bruger vores biler tankstationerne rundt omkring i kommunen, og vi skal derfor etablere ladestandere. Der er vi ved at kigge ind i, hvilke muligheder, markedet tilbyder. Nogen tilbyder abonnementsløsninger, men det kan også være, at vi skal investere i etablering af egne ladestandere,« siger Dan Rasmussen.

Stadig usikkerhed

Selv om der er kommet flere penge i kassen, og Assens borgmester vil afvise kritikken af, at kommunen nøler med elbilerne, er det stadig svært for Søren Steen Andersen at kaste sig helhjertet ind i løfter om antal nye elbiler i det kommende udbud.

»Med økonomiudvalgsbrillerne på – hvad koster det her så? Er det billigere at køre med elbiler totaldriftsmæssigt set eller kun for nogen funktioner. De 90 nye biler over tre år er til vidt forskellige brugergrupper,« siger han.

Han fremhæver i stedet flere bekymringer, han skal være opmærksom på. Om elbilerne er ergonomisk gode for kommunens medarbejdere, der skal stige ind og ud mange gange i løbet af dagen. Om det er den form for omstilling, der giver flest reduktioner for pengene – eller om de er givet bedre ud til skovrejsningsprojekter. Og hvordan registreringsafgiften ser ud i 2021.

»Det vil være stærkt afhængigt af, hvad regeringen kommer frem til med afgifter. Hvis det bliver dyrere, skal vi finde flere penge frem, så jeg håber, at regeringen vil vedtage noget, der hjælper os med at købe flere elbiler,« siger Søren Steen Andersen.

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Energistyrelsen søger dygtig scenarieekspert til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  2. Energistyrelsen søger ekspert i energieffektivisering i industri til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  3. Energistyrelsen søger ekspert i integration af vedvarende energi i el-systemet til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  4. Energistyrelsen søger energiplanlægger med dyb viden om den danske energitransition til Global Rådgivnings internationale program-samarbejder

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden