0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Debat om offentlige indkøb: For ensidigt fokus på CO2 kan skade kampen for kloden

På baggrund af regeringens forslag skal Folketinget fastlægge et mål for grønne offentlige indkøb. Det er afgørende ikke at stirre sig blind på et CO2-tal og glemme for eksempel biodiversitet og kemikalier, skriver Martin Fabiansen, direktør i Miljømærkning Danmark, i dette debatindlæg.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Regeringens strategi for grønne offentlige indkøb, der blev præsenteret torsdag, byder både på konkrete redskaber som indkøb af miljømærkede produkter og på visioner om målsætninger for reduktion af udledningen af CO2.

Det er godt og vigtigt i en situation, hvor vi som samfund skal lave nogle drastiske ændringer hurtigt for at tage vare på klimaet.

Det er godt, at regeringen har et afbalanceret fokus på problemerne, for vi står netop ikke kun over for en klimakrise, men også overfor en biodiversitetskrise og en stribe andre kæmpe miljøudfordringer som for eksempel afskovning af verdens skove.

Og det er vigtigt, at dette helhedsperspektiv fastholdes, og at man ikke falder i fælden med at fokusere ensidigt på CO2-udledningen, også når Folketinget skal i gang med at forhandle strategien og målsætningerne.

Problemerne er nemlig på én og samme tid gensidigt afhængige: Klimakrisen har for eksempel også betydning for biodiversiteten – men samtidig kan løsningerne på ét problem gøre et andet problem endnu større.

Hvor langt er vi for eksempel egentlig nået, hvis vi på et vaskeri sparer på energiforbruget, men samtidig hælder store mængder skadelig kemi ud i naturen?

Se ud over CO2

Derfor er det også helt afgørende, at den endelige strategi for offentlige grønne indkøb ikke stirrer sig blind på CO2-udledningen alene.

Når vi fremmer CO2-reduktion, skal vi samtidig have et knivskarpt blik for, at vi ikke bare gør anden skade på natur og miljø. Samtidig giver det hurtigt et misvisende billede, hvis vi alene fokuserer på udledningen af CO2 fra råvarerne og produktionen af produktet– og ikke på klimabelastningen i hele produktets levetid.

Forestil dig, at du står i butikken og ser på to forskellige bomulds t-shirts. Hvis du kun ser på, hvor meget CO2, der udledes ved produktionen af de to t-shirts, ja så vil det bedste valg ofte være den tyndeste. Også selv om den tyndeste måske kun holder to vaske og derefter har mistet sin form og farve.

Den anden t-shirt har muligvis belastet klimaet mere i produktionen, for eksempel fordi stoffet er tykkere, men til gengæld bruger du den mange gange. Hvilken t-shirt er det rigtige valg?

Det er også derfor, at det er vanskeligt at indføre et ensidigt CO2-mærke. Selv hvis brugsfasen er medtaget, vil det ofte ikke være muligt at se hvilke antagelser, der er gjort i forhold til for eksempel kvalitet og dermed svært om vide om produkterne reelt er sammenlignelige.

Hvis vi gerne vil hjælpe forbrugerne med at træffe fornuftige klimavalg – og særligt hvis vi gerne vil have det offentlige til at gå forrest – så er vi nødt til at se på det lidt større billede end blot den umiddelbare CO2-udledning ved produktion og transport.

Holdbarhed, reparerbarhed, valget af råvarer, kemikalier, ja mange ting spiller faktisk ind, hvis vi skal reducere klimabelastningen.

Vi skal se på hele livscyklussen

Det er ikke nemt, men det er vigtigt. Vi er nødt til at lave samlede livscyklusvurderinger, hvor vi ser på produktets – eller servicens – samlede belastning, og hvor vi netop prioriterer løsninger, der giver et samlet godt resultat.

Når det offentlige køber ind, er der brug for enkle konkrete redskaber, så den enkelte indkøber ikke skal bruge alt for mange kræfter på at sætte sig ind i alle dele af produktionen. Og der er brug for ambitiøse målsætninger for miljø og klima.

Derfor kan det være rigtig godt, hvis der fra øverste politiske led opsættes krav om reduktion af CO2-udledning, men det er helt afgørende, at kommuner med videre ikke bare får besked på at købe t-shirts med en lav CO2-udledning fra produktionen, der skal skiftes ud igen til næste år, men derimod får målsætninger at arbejde op imod, der tager højde for hele produktets livscyklus, og som vægter lang holdbarhed, mulighed for at reparere produktet og ikke mindst ordentlige krav til skadelige kemikalier, rensning af spildevand under produktionen med videre.

Miljømærkning

Når kravene til Svanemærket og EU-Blomsten fastsættes, er det ud fra et helhedssyn.

Det betyder, at alle relevante miljøbelastninger inklusive klima bliver inddraget, når der udvikles krav. Det sikrer reduceret klimabelastning uden at gå på kompromis med sundhed, biodiversitet, kemikalier og ansvarlig brug af jordens begrænsede ressourcer – på den måde har mærkerne allerede taget stilling til mange dilemmaer, så man som indkøber, ikke behøver at skulle veje forskellige indsatser op mod hinanden.

Derfor kan den politiske ledelse sætte en ambitiøs målsætning – også for klimaet – ved at opsætte mål for, hvor mange indkøb der skal være certificeret med for eksempel Svanemærket eller EU-Blomsten. Dermed behøver den enkelte indkøber ikke at undersøge en hel masse forhold, og kan samtidig stole på at produktet opfylder fastsatte krav, idet dette kontrolleres af 3. part. Det sparer tid, og konkurrencen mellem virksomheder bliver samtidig mere fair.

Samlet kan CO2-krav og miljømærkekrav altså danne grundlaget for en yderst ambitiøs strategi for offentlige grønne indkøb, som ovenikøbet kan implementeres og give resultater for miljø og klima på både kort og lang sigt. Det er ikke enten-eller, men både-og. Og gennem e-handel og e-kataloger kan de miljømærkede indkøb ovenikøbet opgøres nærmest automatisk, det er bare et spørgsmål om at gå i gang.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Energistyrelsen søger dygtig scenarieekspert til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  2. Energistyrelsen søger ekspert i energieffektivisering i industri til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  3. Energistyrelsen søger ekspert i integration af vedvarende energi i el-systemet til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  4. Energistyrelsen søger energiplanlægger med dyb viden om den danske energitransition til Global Rådgivnings internationale program-samarbejder

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden