0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Vejtransporten og bygninger kan blive omfattet af EU's CO2-kvotesystem

EU's kvotesystem skal udvides. Det endelige forslag ventes til juni.

Nyheder
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

EU's CO2-kvoteregister er en succes og skal udvides.

Sådan lød meldingen fra EU-Kommissionens næstformand Frans Timmermanns torsdag.

Oprindeligt er kun energiintensiv industri omfattet.

Tidligere har det været fremme, at shippingindustrien skal omfattes af kvotesystemet, men på pressemødet nævnte Frans Timmermanns, at også vejtransport og bygninger kan blive omfattet. Det endelige forslag til en udvidelse af kvotesystemet kommer til juni.

For Torsten Laksafoss Holbek, Nordics Logistics Association, der repræsenterer de nordiske vognmænd, afhænger det i høj grad af, hvordan reglerne bliver, om de er for eller imod.

»Vores udgangspunkt er, at transportbranchen skal have lige vilkår, og at man ikke går national enegang, når det gælder internaitional transport.  Så vi vil ikke afvise, at vejtransport kan blive en del af EU's kvotesystem,« siger Torsten Laksafoss Holbek til Klimamonitor.

På pressemødet torsdag sagde den hollandske kommissær, at EU's Emission Trading System (ETS )har været »noget af en succes« og selv under Covid-krisen har vist sig robust. Også andre lande, eksempelvis Kina, er begyndt at kopiere modellen, pointerede politikeren.

»Vi har prissat kapital og arbejdskraft. Vi bliver nødt til også at få sat en pris på kulstof som del af, hvordan vores samfund fungerer,« sagde Frans Timmermanns på pressemødet.

Torsten Laksafoss Holbek hæfter sig dog ved, at Frans Timmermanns på pressemødet sagde, at han »personligt« er skeptisk over for vejtransporten i ETS-systemet. Den socialdemokratiske politiker frygter, at det vil skabe bureaukrati for virksomhederne, men alligevel er det altså et instrument, Kommissionen overvejer.

Systemet skal være »laser-præcist«, sagde EU-kommissæren.

Det vigtigste for vognmændene er, at EU presser på for at få en ny infrastruktur på plads, så vognmændene ved, hvilke køretøjer de skal købe: er det el, brint eller noget andet. Det ønsker samtidig, at det bliver kompatibelt med den flåde, som vognmændene allerede har postet store millionbeløb i.

»Det interessante er, hvad de reelt vil gøre for at udbrede en grøn infrastruktur. Det kigger vi rigtig meget på. Det er det der i sidste vil betyde noget for vognmændene.«

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Vil du være med til sikre et grønt og energieffektivt erhvervsliv?

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  2. Kan du finde nøglerne til CO2-reduktioner i samfundet?

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  3. Kære jurist – klimaet har brug for din hjælp

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  4. Long-term Energy Adviser in India in energy modelling and technology catalogue (Adviser N2)

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden