0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste

Mie Dahlquist, direktør i 5 Media.

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Vi kan skabe forandring, hvis klimakommunikation går fra dommedagsprofetier til inspirerende løsninger

Det er nødvendigt at fremhæve grønne succeshistorier og muligheder frem for dommedagsprofetier, hvis den grønne omstilling skal lykkes og ikke ende i modløshed. Det skriver Mie Dahlquist, direktør for 5 Media, i dette debatindlæg:

Debat

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Bekæmpelse af klimaforandringerne er den største opgave, vi som samfund står overfor. Det fylder – både i medierne, i erhvervslivet og hos mange forbrugere. Men det kan virke overvældende og svært at vide, hvor kampen skal starte, og om det overhovedet batter at kaste sig ind i den.

Mit indtryk er, at det for mange kan være svært ikke at ende med følelsen af det, der populært kaldes apocalypse fatigue. Oplevelsen af, at situationen og udsigten er så dårlig, at det ikke engang er besværet værd at ændre adfærd som dermed resulterer i handlingslammelse, eller at man blot fortsætter ufortrødent.

Hvad gør man så, hvis man som organisation eller virksomhed gerne vil bidrage til at skabe forandring?

Hvis vi vil have flere til at engagere sig i klimakrisen, er vi nødt til at komme med et modspil til den frygt og katastrofedyrkelse, som vi ellers ofte ser i de traditionelle medier. Jeg tror på, at det er her, vi skal finde nøglen til, hvordan vi erstatter håbløshed med følelsen af empowerment og handlekraft og gør en forholdsvis abstrakt situation og fremtid til noget, som vi rent faktisk tror på, at vi kan og har lyst til at ændre på.

Selv om der er rigeligt med fakta, rationelle argumenter og en faretruende nødvendighed for, at vi skal ændre den måde, vi agerer på i dag, er det ikke dommedagsprofetier eller løftede pegefingre, der motiverer os til at engagere os i klimakrisen eller for den sags skyld ændre adfærd.

Undersøgelser fra forskere som Susanne C. Moser og Lisa Dilling viser, at vi mennesker vender os væk fra data og informationstunge og videnskabelige artikler – særligt hvis de ikke bekræfter eller understøtter vores værdisæt eller handlinger. Fokus på katastrofer og frygt gør os magtesløse, mens det at se andre, der gør en positiv forskel, kan inspirere og motivere os til at tænke, at det kan vi også selv gøre.

Skal vi motivere til ændringer i vaner og adfærd, kræver det, at vi skaber et nyt narrativ fokuseret på håb og løsninger. Et narrativ, der kan være katalysator for forandring og handling, og som kan være med til at opbygge nye normer og vaner i stedet for at forstærke dem, vi allerede har.

Vi skal give scenen til inspirerende mennesker og projekter og sætte deres oplevelser i spotlightet for at inspirere os alle til at følge deres forbillede.

Ved at gøre mennesker og deres projekter og succeser til centrum for fortællingerne bliver kommunikationen mere ærlig, vedkommende, engagerende og ikke mindst håbefuld.

Og det er for mig det, der skal til for, at vi kan inspirere til handling.

Deltag i debatten – her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce