0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Københavns Kommune
PR-foto: Københavns Kommune
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Politisk ordfører for S: DN's populisme truer Københavns grønne omstilling

En giftgrund med lidt beplantning må aldrig bruges i kampen mod CO2-udledning, skriver Jonas Bjørn Jensen, politisk ordfører for Socialdemokratiet i København, i dette debatindlæg, hvor han kritiserer DN-lokalformand.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

I København vil vi være CO2-neutrale i 2025. Det er et ambitiøst og vigtigt mål, og det har været afgørende for den store grønne omstilling, som vi er i gang med. Derfor blev jeg også noget overrasket, da vores plan for at blive CO2-neutral forleden mødte modstand fra en af de helt store grønne organisationer i København.

Jeg kunne nemlig læse i Berlingske, at Knud Erik Hansen, formand i DN København, tordner mod et solcelle-projekt på en giftgrund i Valby.

Hofor vil opsætte solceller på en ekstremt forurenet grund lige syd for Valbyparken. På grunden har der været dumpet industrislam, kemikalieaffald, aske fra rensningsanlæg og oliebede. Der er derfor forurenet med olie, tjære, tungmetaller, benzenforurening og andre spændende ting fra Københavns fortid som industriby.

Alligevel mener Knud Erik Hansen, at grunden er »vild og unik natur«. Men det eneste, der er unikt ved det område, er mængden af forurening.

Grunden er sandsynligvis en af de mest forurenede grunde i hele København.

Solcellerne skal placeres på arealet syd for rensningsanlægget. Der er indhegnet, så offentligheden ikke har adgang.

Forureningsniveauet er så højt, at mennesker ikke skal opholde sig i området. Og naturværdierne er begrænset til, at der udelukkende er arter, som er helt almindeligt forekommende.

Så når DN kalder den her grund for unik og vild natur, er det simpelthen grotesk. Og jeg synes faktisk, at det er dybt problematisk, at DN forsøger at bruge det her område til at bremse Københavns grønne omstilling ved at behandle fakta så lemfældigt.

Jeg har normalt et fremragende samarbejde med DN.

Vi er ikke enige om alt. Det skinner nok også igennem for tiden. Men det ændrer ikke på, at jeg har kæmpe respekt for DN og det arbejde, foreningen laver for og med Danmarks natur. Men for mig sætter en sag som denne spørgsmålstegn ved Knud Erik Hansens troværdighed som formand for DN i København.

Hvordan skal vi overhovedet kunne stole på det, Knud Erik Hansen siger til os, når han udråber et af kommunens giftigste områder til unik natur, og vil gøre det til et supplement til Valbyparken, som han foreslår i medierne? Og pakker det ind som noget hyggeligt og romantisk ved at kalde det »Valby Enge«?

Problemet er, at næste gang Knud Erik Hansen ønsker at advare os politikere om behovet for at beskytte unik natur, så vil min første tanke være, at der måske igen er tale om et rigtig godt projekt til grøn omstilling på en stærkt forurenet grund. Lidt som i historien med ’Peter og ulven’.

Jeg kan ikke lade være med at tænke, at Knud Erik misbruger den historisk stærke folkelige opbakning, der er til naturen. Resultatet er et gamble med troværdigheden hos en af de vigtigste partnere, vi har i kampen om højere biodiversitet i København og mere bynatur til københavnerne, der hvor vi bor.

København skal være verdens første CO2-neutrale hovedstad i 2025. Vi skal også sikre biodiversiteten. Gøre byen grønnere. De opgaver er for vigtige til at blive kapret af ekstreme argumenter og manipulation med fakta. En giftgrund med lidt beplantning må aldrig bruges i kampen mod CO2-udledning.

Så kære Knud Erik og Danmarks Naturfredningsforening. Lad os slå en streg over den her kedelige sag. Når vi skal behandle Hofors anmodning om at sætte solceller op i nærhed til deres rensningsanlæg i Valby, så stemmer Socialdemokratiet selvfølgelig for. Skruer op for den grønne omstilling og får endnu mere vedvarende energi i en hovedstad, der vokser. Og vi vil rigtig gerne have DN med i den grønne omstilling.

Deltag i debatten. Her kan du læse vores tips og formalia eller send det med det samme til debat.klimamonitor@pol.dk

• Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden