0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Morten Harreskov
Foto: Morten Harreskov
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Kendskab til Scope 3-udledninger er et must for ambitiøse virksomheder

Det er svært, men man kan lige så godt gå i gang med at opgøre hele virksomhedens CO2-belastning, inklusiv Scope 3, altså hele værdikæden. Det skriver Anna Fenger Schefte og Anders Nolting Magelund, der har udgivet bogen Klimaklar Virksomhed.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Flere og flere virksomheder er i dag godt i gang med at udforme klimastrategier, at opmåle deres CO2-aftryk, planlægge næste års klimainvesteringer og positionere sig som frontløbende klimavirksomheder. Det er en god nyhed for både klimaet og fremtidssikringen af danske virksomheder.

Den mindre gode nyhed er, at der stadig er en stor klimaelefant i rummet, som mange af de virksomheder lukker øjnene for.

Langt de fleste vælger nemlig at fokusere alene på de CO2-udledninger, de umiddelbart selv kan kontrollere – det man kalder Scope 1 og 2, som eksempelvis dækker over biogas til opvarmning, varmepumpen eller indkøbt elektricitet.

Alt for få virksomheder har i dag øje for de CO2-udledninger, som de indirekte er ansvarlige for – Scope 3 – altså de udledninger, der sker gennem hele virksomhedens værdikæde lige fra producent til forbruger. Og det er et problem.

For det viser sig igen og igen, at det er her, den største del af mange virksomheders CO2-aftryk ligger. For en virksomhed som Carlsberg er det 87 procent, for Telia er det 88 procent, og for Novo Nordisk er det omkring 80 procent af deres samlede CO2-aftryk, der befinder sig i Scope 3.

Derfor skal Scope 3 have større fokus, særligt hos dem, der gerne vil positionere sig som og blive taget seriøst som en klimaansvarlig virksomhed.

Det bliver et krav

Der er flere grunde til, at det er en uholdbar strategi helt at udelade Scope 3 i sin klimaindsats. Det kan hurtigt opfattes som utroværdigt i forbrugernes øjne, hvis man påberåber sig at være en klimavirksomhed, men at ens klimatiltag samtidig kun rettes mod de 10-20 procent af virksomhedens udledninger, som ligger i Scope 1 og 2.


Også på lovgivningsområdet er der udsigter til at virksomheder i stigende grad skal til at tænke langt bredere i deres værdikæder. Det vidner de kommende krav om producentansvar for emballage om, hvor virksomheder fra 2025 selv skal til at skal organisere og betale for indsamling og genanvendelse af emballageaffald – også af affaldet ude hos kunder og forbrugere.

Dertil er flere af de større danske virksomheder for alvor ved at rykke på Scope 3. Og det presser mange andre virksomheder til at følge trop.

Et eksempel er Novo Nordisk, der har skrevet sig op til Science Based Target-initiativet, og det betyder, at virksomheden har forpligtet sig til klimamål, der lever op til Paris-aftalens 1,5-graders målsætning. Novo Nordisk har som led i dette fremsat klimakrav til deres 60.000 leverandører om, at de i deres egen produktion skal bruge 100 procent grøn energi i 2030.

Et andet eksempel er den hollandske fødevareproducent Unilever, som har bebudet, at alle virksomhedens +70.000 produkter inden for få år skal være CO2-mærket. Derfor har Unilever stillet krav til deres underleverandører om at kunne levere konkrete tal på CO2-udledning og desuden have en klar handlingsplan for, hvordan de har tænkt sig at leve op til Paris-aftalens målsætninger. Har virksomhederne ikke dette, vil Unilever ikke samarbejde med dem.

Nøgleordet er samarbejde

Scope 3 kræver, at man som virksomhed tager et langt større medansvar for hele værdikæden. Scope 3 betyder nemlig, at en virksomhed, som eksempelvis sælger elektronik, ikke kun skal kigge på CO2-udledninger forbundet med driften af butikker, men skal også påtage sig et medansvar for CO2-aftrykket både før og efter selve salget af en given vare: lige fra den første fase af materialeudvinding et sted i Afrika til produktionen i Kina og transporten frem og tilbage, indtil en given ting ender på virksomhedens butikshylder. Dertil skal virksomheden også kigge på CO2-aftrykket fra kunderne, både ved brug og bortskaffelse.

For langt de fleste virksomheder er reduktioner i Scope 3 således en kæmpe opgave. En opgave som kræver både indsamling af nye og svært tilgængelige data, nye kompetencer, etablering af nye forretningsmodeller, nye samarbejder og indsatser, som kan bane vejen for nye vaner hos forbrugerne samt nye praksisser hos de virksomheder, man samarbejder med.

Derfor er det en god ide at ’spise elefanten i bidder’. Man kan starte med et tiltag, der for eksempel sikrer, at man ikke medvirker til afskovning, eller at man har krav om cirkulært producerede materialer. Det kan også være, at man sørger for klimavenlig transport til og fra arbejdspladsen, eller måske har fokus på forbrugerniveauet og på at producere slidstærke produkter eller igangsætte adfærdskampagner eller nye dele-baserede forretningsmodeller.

Selv om det er en stor mundfuld er det et must at arbejde strategisk med løbende at igangsætte Scope 3-indsatser for at sikre troværdighed og resiliens de kommende år.

Dertil kommer, at indsatser i Scope 3 ifølge mange eksperter vil kunne skabe systemiske forandringer i hele værdikæder, brancher og markeder – noget som i sidste ende i stor stil vil komme de virksomheder til gavn, der er seriøse omkring Scope 3, fordi det med tiden vil gøre det både billigere og nemmere at opfylde ambitiøse og troværdige klimamål.

Læs mere om at opgøre Scope 3 i dette boguddrag fra Anna Fenger Schefte og Anders Nolting Magelunds nye bog, Klimaklar Virksomhed.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden