0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
3F
Foto: 3F
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

3F Transport: Forureneren bør betale – så indfør intelligente kilometerafgifter

Klimaudfordringerne trænger sig på for hver måned, der går, og det samme gør vækst i trafikmængden, trængsel og CO2-udslip. Derfor foreslår Jan Villadsen, formand for 3F Transport, at indføre intelligente kilometerafgifter.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Jeg har været fortaler for intelligente kilometerafgifter i mange år, og jeg bliver ofte mødt af argumentet om, at teknologien slet ikke er klar endnu. Det passer ikke.

Systemerne findes. Teknologien er der. Desuden kan det slet heller ikke lade sig gøre at drive en vognmandsvirksomhed i dag uden at vide, hvor dine chauffører præcist befinder sig. Det kan vi takke teknologien for allerede i dag.

Der skal turbo på den grønne omstilling. Vi har et meget ambitiøst Folketing. Også når det drejer sig om et forbedret klima og dermed en sundere verden. Regeringen og et bredt flertal i Folketinget har som mål at nedbringe CO2 og øvrige drivhusgasser med 70 procent inden 2030.

Det skal ske på en måde, der understøtter job, velfærd, velstand, eksport og konkurrenceevne. Og som ikke skaber øget ulighed.

Vejtransport

Alene vejtransporten udleder knap 30 procent af den samlede CO2-udledning. Det er derfor nødvendigt, at udledningerne fra vejtransporten falder betydeligt fremover. Og i transportsektoren er der virkelig noget at hente.

Derfor foreslår vi i 3F Transport at indføre intelligente kilometerafgifter. Det kan reducere vejtransportens udslip af C02 betydeligt og mindske trængslen, så samfundet får en milliardgevinst.

Når jeg foreslår, at man skal betale afgift for at køre, skyldes det rimeligheden i, at man betaler en afgift for det slid, der er på vejen, og den forurening, det skaber at køre bil. Kort sagt, så mener vi, at forureneren skal betale. Det er fair.

Personbiler og erhverv

Her er en del af løsningen at indføre intelligente kilometerafgifter. På en sådan måde at man betaler afgifter, når man kører i sin bil, og ikke fordi man har købt en bil og betalt afgifterne på én gang.

Det skal være et landsdækkende system med afgifter på kørsel per kørt kilometer i personbil, varebil og lastbil og bus. Dels med en grundtakst, der betales på alle veje og alle tidspunkter. Dels med en takst, der stiger trinvist i takt med, at man kører i områder med mere trængsel.

Intelligente kilometerafgifter sikrer fuld betaling for klimabelastning og er et solidt redskab til at skabe en sammenhængende infrastruktur, hvor man kan skrue op og ned for trængsel på forskellige strækninger, og som kan bidrage til at sikre finansiering til grønne projekter.

Kørselsfradraget kan omlægges, så fradraget fremadrettet beregnes ud fra den kilometerafgift, der skal betales, snarere end ud fra antallet af kilometer, der skal køres.

Socialt balanceret

Derudover foreslår vi at bruge provenuet på en socialt balanceret måde. Det kan ske ved at omlægge og målrette kørselsfradraget, men det kan også ske ved at fjerne, udfase eller reducere registreringsafgiften, den grønne ejerafgift og afgiften af lovpligtig ansvarsforsikring.

Det er altså op til politikerne at kalibrere systemet sådan, at der ikke er tale om en skattestigning, men blot en omlægning af afgifterne.

I dag betales der ikke registreringsafgifter og grønne ejerafgifter af køretøjer til erhvervstransport. Allerede i 2012 dokumenterede en rapport lavet af COWI, at lastbiler ikke betaler for 40 procent af de udgifter, de påfører samfundet.

I dag er det altså udelukkende skatteyderne, der betaler for slitage og forurening på de danske veje. Det er et af de forhold, vi i 3F Transport vil lave om på med vores udspil.

Vejtransport er årsag til problemer med trængsel og udledning af CO2. Trængsel koster årligt mindst 12 milliarder kroner. Og vejtransporten står alene for knap 30 procent af Danmarks CO2-udslip. De næste 10-15 år forventes trafikken at stige med cirka 1,3 procent årligt.

Stigende trafik medfører mere trængsel, flere CO2-udledninger, støj og luftforurening. Trængselsomkostningerne var ifølge Kraka Advisory cirka 12 milliarder kroner i 2015 og vil stige til cirka 23 milliarder kroner i 2035.

Med andre ord er der altså ikke tid til at nøle. Vi skal have gang i den grønne omstilling af transportbranchen, og her er intelligente kilometerafgifter et vigtigt redskab. Det er bæredygtigt, konkret og fair.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden