0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dansk Erhverv
PR-foto: Dansk Erhverv
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Sådan sikrer vi en mere bæredygtig turisme i Danmark

I disse dage lyder startskuddet til arbejdet med en ny strategi for Danmark som en førende bæredygtig turistdestination. Den skal være grøn, skriver Lars Ramme Nielsen, chef for turisme og oplevelsesøkonomi, Dansk Erhverv, i et debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Uanset at Covid19 trækker dybe sår i dansk turisme og oplevelsesøkonomi og genstart naturligt skal have en plads, så skal klimahensyn være centrale i den kommende strategi, som Dansk Erhverv netop har givet første skriftlige inputs til.

Det er Dansk Erhvervs klare opfattelse, at dansk turisme har en styrkeposition, når det gælder grønne løsninger og bæredygtige ferieformer.

Når verden åbner igen, er det helt afgørende, at Danmark bruger det forspring til at genstarte dansk turisme.

Derfor er det centralt, at der i den nye nationale strategi fokuseres på mulighederne for at udvikle endnu mere bæredygtighed i dansk turisme og på markedsføring af de mange eksisterende grønne og bæredygtige tilbud, som dansk turisme allerede i dag leverer.

Det er også oplagt, at den nye strategi for bæredygtig turisme bygger videre på de konkrete forslag og det store udviklingsarbejde, som de af regeringen nedsatte klimapartnerskaber har leveret.

Arbejdet i Klimapartnerskaberne afsluttedes i marts 2020. Det virker i skrivende stund, efter en lang kamp med Covid19, som en helt anden tid.

Konkrete forslag

Dansk turisme er langt fremme, når det gælder bæredygtighed: Danske hoteller og restauranter er i front, når det gælder miljøcertificeringer, økologi og kampen for at reducere madspild. I landets feriehuse investerer de private ejere i stor stil i energirenoveringer.

Og det danske land byder med talrige andre klimavenlige rejseformer, for eksempel cykelferie, på oplevelser til fremtidens turister, der i stigende grad vil efterspørge netop det bæredygtige valg.

Dansk Erhverv ser en række centrale retninger for en klimavenlig turisme i Danmark.

Indkøbspolitik

Der skal laves en samlet offentlig indkøbspolitik på serviceområdet, der vægter grønne hensyn og ikke kun tager udgangspunkt i pris som stort set eneste parameter.

Konkret kan det for turismeområdet betyde, at der i det næste udbud af konferencefaciliteter på statens område indtænkes et grønt hensyn.

I forlængelse heraf bør der arbejdes systematisk med udviklingen af både offentlige og private mærkningsordninger, der giver virksomheder og forbrugere viden om bæredygtige valg og synliggør allerede eksisterende initiativer samt giver virksomheder redskaber til at arbejde videre med bæredygtighedsdagsordenen.

På turismeområdet inkluderer det arbejde blandt andet Svanemærket, Ø-mærket samt Green Key-certificering.

Viden om klimaaftryk

Der skal desuden arbejdes med nye modeller for at skabe ensartet viden om klimaaftrykket, for eksempel i forhold til feriehusenes klimaaftryk, så den viden kan give forbrugeren mulighed for at træffe mere bæredygtige valg.

Turismen krydser også med danskernes dagligdag. Der skal arbejdes videre med indsatsen mod madspild i hele samfundet – og i turismen. Der er mange anledninger til at spise på restaurant eller i en kantine.

Konkret bør der derfor ses på, hvordan man med for eksempel en klimaberegner for måltider og en øget indsats for at samle viden, eventuelt i et videnscenter for bæredygtig mad og måltider, kan komme endnu længere i processen.

Det skal suppleres med en oplysningskampagne målrettet danskerne.

Bredt i samfundet – og dermed i lighed med resten af dansk erhvervsliv, vil en kommende forbedring af affaldssorteringen give dansk turisme mulighed for at begrænse affaldsmængder og øge graden af genanvendelse. Der kan i forhold til turisterne gøres en ekstra indsats i forhold til at sikre en nem og ensartet kommunikation omkring affaldssorteringen i feriehuse med videre.

Der er således nok at tage fat på. Det kan godt være, at håbet hos virksomhederne om hurtig genåbning lige nu kun er lysegrønt. Men turismen bør de næste år være grøn.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

Forsiden