0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Sådan kan vi nå samme CO2-besparelse ved tredobling af cykling som ved en million elbiler

Ved at tredoble cyklisme kan man skaffe samme CO2-reduktioner, som Klimarådets anbefaling på en million elbiler vil levere. Derfor skal cyklisme og infrastruktur hertil i langt højere grad tænkes med i klimaplanerne fra Christiansborg, skriver landsformanden for Cyklistforbundet i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Når midler bliver til mål, bliver resultatet af et tiltag ofte suboptimalt i forhold til nyttevirkning set fra et helhedsperspektiv.

Alle er enige om, at vores CO2-aftryk skal reduceres markant, og at en god del af denne reduktion skal findes på transportområdet.

Men så hopper kæden af.

Lige siden Klimarådets rapport ’Kendte veje og nye spor til 70 procents reduktion’ har fokus i stigende grad rettet sig mod elbiler. De politiske diskussioner går nu på, om målet er 500.000, 700.000 eller 1.000.000 elbiler, hvor sidstnævnte antal ifølge Klimarådet vil give en reduktion på 1,4 millioner ton CO2 per år.

1,4 millioner ton CO2 per år kan også nås ved at flytte bagdele fra sæde til saddel i et omfang, så antal cyklede kilometer tredobles.

Regnestykket er simpelt:

  • Der cykles 2,8 milliarder kilometer per år i Danmark.
  • CO2 aftrykket er 21 gram per cyklet kilometer ifølge analysen ’Cycle more Often 2 cool down the planet’ udarbejdet af European Cyclist Federation (ECF).
  • CO2 aftrykket er 271 gram per person for hver kilometer kørt i bil, ifølge ECF analysen.

Det vil sige, at effekten af en tredobling derfor er (3 x 2,8 mia. km - 2,8 mia. km) x (271 g - 21 g), hvilket lige præcis giver 1,4 millioner ton. Akkurat samme effekt som den beregnede effekt ved en million elbiler.

CO2 udslippet på 271 gram per person for hver kørte kilometer i bil er noget højere end sædvanlige normtal. Det skyldes, at ECF analysen ikke kun ser på udstødningsrøret, men også medregner en total livscyklus-analyse for bilen samt CO2 belastning afledt af produktion og transport af brændstof til biler.

Endvidere regnes der med en fordeling på 70 procent bykørsel, 25 procent på landeveje og 5 procent på motorveje, idet det helt overvejende er korte bilture, der har potentiale til at blive erstattet af cykling. Der er hverken indregnet betydning af koldstarter eller af brugen af bilens aircondition.

Realistisk scenarie

Et forhandlingsnotat fra Skatteministeriet, der dog er behæftet med stor usikkerhed, viser, at en million elbiler vil koste 9,2 milliarder kroner.

En tredobling af cyklede kilometer er absolut realistisk – hvis det er det, vi vil som samfund.

Potentialet er der: 47 procent af pendlerture er under 10 km, og med det stadig voksende salg af elcykler vil mange med smil på læben kunne cykle 15 kilometer eller mere – 66 procent har under 20 kilometer til arbejde.

Cyklisternes oplevede tryghed, den faktiske sikkerhed og en høj grad af fremkommelighed er afgørende indsatsområder, hvis vi som samfund ønsker at udnytte cyklingens potentiale. Cykler du selv, kender du vigtigheden af flow. Tryghed, sikkerhed og fremkommelighed kræver massive investeringer i cykelfremmende infrastruktur i form af især cykelveje, cykelstier og underføringer samt prioritering af cykling i trafikafviklingen og færdselsloven.

Samfundsøkonomisk er det vigtigt, at vi hurtigst muligt kommer i gang med at etablere en cykelfremmende infrastruktur. Hvor meget, det kommer til at koste, er nærmest uinteressant for de første mange milliarders vedkommende. Lad os starte med 10 milliarder i første omgang – det vil sige rundt regnet samme beløb, som en million elbiler estimeres at ville koste, og under 10 procent af det forslag til infrastrukturplan, som den forrige regering arbejdede med.

I Irland har transportminister Eamon Ryan politisk opbakning til et 2021 budget, der allokerer 13,5 milliarder kroner til bæredygtig og aktiv mobilitet.

Min nonchalante tilgang til overliggeren for investeringer i cykelfremmende tiltag bygger på simpel matematik:

  • 5,6 milliarder ekstra cyklede kilometer vil ifølge opdaterede beregninger resultere i en 45 milliarder kroner stor samfundsøkonomisk besparelse på sundhedsudgifter.
  • Dansk Industri har beregnet, at spildt tid på grund af trængsel på vejene årligt koster 26 milliarder kroner. Konverteres 5,6 milliarder kilometer fra sæde til saddel, vil dette reducere trafikbelastningen med 13,5 procent, hvilket vil – jævnfør erfaringer fra Covid19 lock-down – have en enorm effekt på forsinkelser i trafikken.

Trygge, sikre cykelruter med høj fremkommelighed ind og ud af byerne vil netop fjerne trafikken, der hvor den primært sander til.

Min pointe er dog et ’og’ og ikke et ’eller’. Selvfølgelig skal bilparken konverteres fra fossildrevne til grønne køretøjer. Men lad os dog starte med at investere, hvor det vil give størst værdi, og her excellerer cykling som en samfundets schweizerkniv lysende klart både i forhold til sundhed, trængsel samt klima og miljø.

Der kræves en kulturændring blandt politikere, inden de er klar til de investeringer, der er nødvendige for at muliggøre en adfærdsændring hos borgerne. Kulturændringer tager tid, og jeg tror ikke på mirakler.

Jeg forventer dog, at politikerne anerkender cykling som en ligeværdig transportform og lader cykling indgå i analyser, når der skal findes egnede midler til løsning af samfundets udfordringer. Kommer vi så vidt, vil resten gå af sig selv.

Tallene vil tale deres tydelige sprog: cykling er velfærd og klima og vil levere økonomi til mere velfærd.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Energistyrelsen søger ekspert i integration af vedvarende energi i el-systemet til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  2. Energistyrelsen søger dygtig medarbejder med flair for natur og miljøspørgsmål til olie- og gasområdet

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  3. Energistyrelsen søger dygtig scenarieekspert til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  4. Energistyrelsen søger ekspert i energieffektivisering i industri til internationalt samarbejde

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden