0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Roskilde Universitet.
Foto: Roskilde Universitet.
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Vi står på tærsklen til et teknologisk paradigmeskifte i vejtransporten. Nu skal vi vælge retning

Investeringer i 1800-tallet har skabt en fossil brændselinfrastruktur og derved en 'sti-afhængighed', som påvirker hele verden i dag. Nu er det på tide at skabe en ny stiafhængighed med en ny teknologisatsning, skriver lektor Helene Dyrhauge i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Den seneste tids diskussioner om regeringens klima- og transportplaner viser, at samspillet mellem de politiske signaler, teknologiudvikling og behovet for private og offentlige investeringer i ny teknologi ikke harmonerer i forhold til den store samfunds-teknologiske omstilling, vi står over for.

Vi har 10 år til at nå i klimamål.

Der er en samfundsmæssig konsensus om målet, hvor erhvervslivet, grønne organisationer og civilsamfundet står sammen om et krav om mere politisk handling. Erhvervslivet har brug for at lave investeringer i dag, som stadig er relevante om 10 år, i 2030. Ligesom bilkøberen i dag skal vide, hvilken bil der er tilladt på vejene i 2030. Det er et spørgsmål om politiske signaler om, hvor hurtigt det danske samfund skal ændre sig.

Men en regering er her i 4 år, og en finanslov holder i et år, hvilket gør det svært politisk at lave den langsigtede samfunds-tekniske omstilling, som erhvervslivet og samfundsaktørerne kræver.

Både regeringen og EU foretrækker teknologineutrale politikker, hvor udviklingen drives af erhvervslivet, der udvikler nye teknologier. Men når disse teknologier begynder at modnes, skal der tages en beslutning om og hvordan, de skal udbredes i hele samfundet.

Teknologien har vist, at elbilen vinder. Både Klimarådet og Elbils-kommissionen siger, at elbilen er svaret på den grønne omstilling for personbiler. Samtidigt satser bilfabrikanterne på elbiler, og i de næste år kommer der flere elbilmodeller på markedet. Så det er nu, at politikerne og samfundet skal tage springet og satse, for at kunne skabe en stabil omstilling med langsigtede investeringer.

Men usikkerheden, om hvad der bliver den nye dominerende teknologi, eksisterer. EU’s plan for alternative brændselsinfrastruktur for transport viser denne tvetydighed, selv om elbiler ser ud til at ville dominere. For det ser anderledes ud for tung godstransport, hvor der er snak om brint og biobrændsler. Altså er der flere teknologier i spil. Skal regeringen og resten af samfundet satse på en teknologi eller flere teknologier?

Vi låses i årtier

En teknologisatsning skaber ny stiafhængighed. Investeringer i 1800-tallet har skabt en fossil brændselinfrastruktur og derved en stiafhængighed, som påvirker hele verden i dag. Det er den, som den grønne omstilling er ved at bryde.

Problemet ligger i, at beslutninger, der tages i dag, låser os fast de næste mange årtier, da investeringer i ny brændselinfrastruktur skaber en ny stiafhængighed. Hvis politikerne tager den forkerte beslutning, har de, erhvervslivet og borgerne i samfundet spildt en masse penge.

Samtidigt er den teknologiske udvikling af elbiler modnet og presser på for at blive en del af det konventionelle marked.

Samfundet og bilproducenterne har talt – de satser på elbiler. Så nu mangler den politiske vilje til for alvor at starte en ny stiafhængighed. Den vilje havde tidligere politikere, da de satsede på vindmøller.

Klimaloven og 70 procents-reduktion af drivhusgasser i 2030 kræver, at der handles i dag, selv om der stadig er usikkerhed om teknologien. Hvis politikkerne sætter langsigtede klimamål, bliver de også nødt til at handle på dem, selv om målene rækker ud over næste valg. Samfundet og erhvervslivet har et længere perspektiv end fire år!

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Sektionsleder til IT udvikling

    HOFOR

    Læs Mere
  2. Administrativ Projektmedarbejder til tværgående vandværksprojekter

    HOFOR

    Læs Mere
  3. Vandspecialist til byggesupport

    HOFOR

    Læs Mere
  4. Ansøgningsfrist forlænget - To faglig stærke jurister søges til udvikling af lovgivningen i elsektoren

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden