0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Schneider Electric Danmark
PR-foto: Schneider Electric Danmark
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Direktør: Vi har sat udskiftningen af fossil vognpark på pause – og det skyldes politisk tøven

Energivirksomheden Schneider Electric Danmark er klar til at skifte 265 firmabiler til el og hybrid over de kommende fem år. Men lige nu er projektet sat på pause på grund af for stor usikkerhed på lovgivningsområdet, skriver direktør Thomas Träger i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Efter offentliggørelsen af Elbilskommisionens rapport diskuterer Folketingets politikere lige nu, hvordan Danmark bedst muligt når i mål med den grønne omstilling på transportområdet.

Bliver den endelige ambition en million elbiler på vejene eller kun det halve? Det vil alt sammen vise sig inden for kort tid.

Under alle omstændigheder har Danmark sat en meget ambitiøs kurs imod en 70 procent reduktion af CO2-udledningen inden 2030. Det kræver en samlet indsats fra både politikere, virksomheder og private.

Schneider Electric har sat en tilsvarende ambitiøs målsætning om at gøre virksomhedens samlede operation CO2-neutral inden 2025. Vejen til helt at fjerne vores klimaaftryk går blandt andet via en omstilling til 100 procent grøn el og en total omstilling af virksomhedens bilpark fra benzin og diesel til el og hybrid.

I Danmark betyder det udskiftning af i alt 265 biler over de kommende fem år og en forventet årlig CO2-reduktion på 4.500 ton. Særligt på transportområdet er der tale om et initiativ, som griber direkte ind i virksomhedens drift, fordi vi som alle andre servicevirksomheder er afhængige af særligt vores serviceteknikeres mobilitet.

Skal de uforvarende bruge en halv time på at oplade deres bil, er det lig med en halv times mistet indtjening. I en stor virksomhed som vores kan det hurtigt blive til mange penge.

Forretningen kræver det

Alligevel har vi taget beslutningen om at gå i retning af el, fordi det er vigtigt for samfundet såvel som vores egen virksomhed. Klimaperspektiverne er efterhånden ikke til at misforstå, men også for Schneider Electric giver den grønne omstilling forretningsmæssig mening.

Vi oplever flere og flere leverandører og samarbejdspartnere stille krav om en grøn CSR-politik, og vi gør selv det samme. Derudover bliver den grønne profil i stigende grad afgørende for tiltrækningen af de bedste og mest talentfulde medarbejdere.

Den grønne agenda er på vej til at blive et must, og der findes løsninger til de fleste udfordringer. Blandt andet systemer der intelligent udnytter og fordeler en bygnings strøm og giver førsteret til særligt udvalgte køretøjer – for eksempel servicebiler.

Under alle omstændigheder er situationen den, at vi er i fuld gang med at realisere vores målsætning om CO2-neutralitet i 2025 på en lang række områder og i en lang række lande. Vores initiativ er endda blevet præmieret med en pris fra The Climate Group, der samarbejder med politikere og virksomheder over hele verden for at tackle klimaændringer.

Derfor føles det ekstra utilfredsstillende, at vi i Danmark har været nødsaget til at sætte omstillingen til grøn transport på pause som følge af den store usikkerhed, der hersker på området herhjemme. Sådan har det været ganske længe, og det begynder ærligt talt at føles både paradoksalt og pinligt. Vi signalerer som nation, at vi gerne vil den grønne omstilling, men samtidig lægger vi forhindringer i vejen for de virksomheder, der gerne vil gå forrest.

Usikkerhed

Den helt overordnede problemstilling handler om tryghed. Når Schneider Electric foretager investeringer eller på anden måde træffer større strategiske beslutninger, søger vi altid efter at minimere den økonomiske risiko. Det passer dårligt sammen med, at ingen reelt ved, hvorvidt afgiftsfritagelsen for elbiler kommer til at gælde efter 2020.

Sker det ikke, får Schneider Electric og andre virksomheder i samme situation en stor økonomisk lussing. Den form for kortsigtet planlægning og medfølgende usikkerhed er ikke holdbar og helt sikkert ikke vejen til de mange tusinde elbiler, som politikerne ønsker på vejene i løbet af de kommende 10 år.

Usikkerheden på området betyder ligeledes, at de store bilproducenter tøver med at sende deres mange nyudviklede elbiler på markedet i Danmark. De har også brug for økonomisk sikkerhed og ikke mindst vished for, at salget af elbiler er på vej til at vokse i Danmark. Det betyder, at vi kun kan vælge imellem ganske få modeller, der ikke følger med nyeste udvikling for rækkevidde og ladehastighed, og som derfor ikke tilgodeser vores behov.

Ladestander-skat

Derudover har jeg personligt svært ved at forstå, hvorfor personer med en ladestander i privaten bliver beskattet af etableringen af ladestanderen. I forvejen er beskatningen af el- og hybridbiler generelt set højere end på benzin- og dieselbiler, hvilket er lig med dobbelt økonomisk nedtur for elbilisterne. I dette tilfælde vores medarbejdere.

Som virksomhed er der mange andre udfordringer og potentielle benspænd forbundet med den grønne omstilling på transportområdet. Og for politikerne synes der at være ganske mange veje at gå for at løse dem.

I Norge er el- og hybridbiler helt fritaget for moms og registreringsafgift, ligesom de grønne biler må køre i busbanerne, lade gratis i offentlige ladestandere, parkere gratis og i øvrigt slipper for de skrappe afgifter ved betalingsringene omkring Oslo og Bergen. Ligeledes har flere rederier med statsstøtte gjort det gratis for el- og hybridbiler at sejle med færge.

Set herfra handler det mest af alt om at skabe ro på området og gøre elbilen til et langsigtet fornuftigt valg for danske virksomheder. Det er særligt vigtigt lige nu, hvor mange virksomheder tager deres bilparker op til revision, fordi Covid-19 har skabt store ændringer i både måden, vi arbejder på og vores transportbehov.

Roen kan imidlertid kun indfinde sig via markante og langsigtede politiske initiativer, som jeg lige nu afventer, inden Schneider Electric trykker endeligt på knappen og gør vores bilpark grøn.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Sektionsleder til IT udvikling

    HOFOR

    Læs Mere
  2. Administrativ Projektmedarbejder til tværgående vandværksprojekter

    HOFOR

    Læs Mere
  3. Vandspecialist til byggesupport

    HOFOR

    Læs Mere
  4. Ansøgningsfrist forlænget - To faglig stærke jurister søges til udvikling af lovgivningen i elsektoren

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden