0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Alle snakker om flere elbiler – men i virkeligheden bør målet være færre biler

Benzinbilerne er et nødvendigt skridt i den rigtige retning, indtil elbilerne kan møde brugernes behov for rækkevidde til en rimelig pris. Derfor bør målet være færre biler og blandt andet mere fælleskørsel, skriver bybilstjenesten 'Share Now' i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Bilbranchen holder i disse øjeblikke kollektivt vejret. Elbilskommissionen er kommet med sin første rapport, der kan vende op og ned på bilmarkedet.

Anbefalinger er givetvis både relevante og gennemtænkte – og genstand for heftig politisk uenig-hed. Det perfekte må ikke blive det godes fjende, så lad os komme i gang i dag med, hvad vi alle-rede ved.

Share Now er sat i verden for at supplere den kollektive trafik ved at øge mobiliteten som et modsvar til privat bilejerskab. Jo mere vi gør brugerne uafhængige af private biler, jo mere styrker vi den kollektive trafik. Det er godt for vores forretning, men også samfundet.

Her kommer Eldrup-kommissionens målsætning ind. Fordi hvis vi skal i mål med den grønne om-stilling af transportsektoren, er det en blindgyde kun at fokusere på antallet af elbiler uden at op-timere brugen af hele vognparken. De fleste biler står alligevel stille i døgnets 23 timer, og det er både dyrt og samfundsøkonomisk dumt.

Vi startede for fem år siden netop Share Now i København med en ren elbilsflåde. Som tiden skred frem, måtte vi erkende, at elbilerne ikke dækkede brugernes fulde behov. Vi introducerede følgelig benzinbiler for at møde potentialet, så endnu flere brugere kunne se fordelen ved at fra-vælge egen bil – og tilvælge bybiler som supplement til kollektiv trafik.

Lad mig slå fast: Benzinbilerne er et nødvendigt skridt i den rigtige retning, indtil elbilerne kan møde brugernes behov for rækkevidde til en rimelig pris. Alle af vores bybiler kører mellem 5-10 gange dagligt, og derved fortrænger vi allerede nu en lang række privatejede benzinbiler.

Med andre ord, bybiler er en af transportens bedste her-og-nu-klimaløsninger. Hvis vi skal lokke privatbilisterne over i bybilerne, skal vi kunne møde deres behov. Det løser vi bedst med guleroden og ikke pisken.

Heldigvis ved vi, at Share Nows brugere med overvældende flertal foretrækker elbilerne, da køreglæden er stor, bilerne er stille og giver bedre samvittighed. Selvom det givetvis er benzinbi-len, der lokker nye brugere til vores bybilstjeneste, ved vi, at det er elbilen, de kommer til at elske.

Kommunerne og landets transportpolitikere bliver nødt til at give bedre rammer til bybiler, hvis vi skal have knækket den grønne omstilling af transportsektoren.

Det kræver bedre P-vilkår og billigere licenser til bybiler, så brugeren i det daglige har et klart inci-tament til at lade egen bil stå. Helst aldrig at købe egen bil.

Det kræver også prioriteret parkering ved nybyg og større boligrenoveringer, så man giver en klar fordel til de tilflyttere, der vælger bybilen i stedet for egen bil.

Det kræver investeringer i dedikerede P-pladser ved trafikknudepunkter, så det er nemmere at skifte fra bybil til bus og tog. Jo nemmere det bliver at parkere en bybil og tage kollektiv trafik, jo flere passagerer får vi også i kollektiv trafik.

Det kræver nulemissionsveje og gerne hele zoner, som vi ved, at Københavns Kommune planlæg-ger med nu, og som bør udrulles i de største danske kommuner, hvor luftforureningen og trængs-len er mest påtrængende.

Løsningerne eksisteres og kendes i dag. Det behøver vi ingen kommission for at konkludere.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.klimamonitor@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Energistyrelsen søger specialist til tilskudsforvaltning. #Sikkerhedsforvaltning #Tilskud

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  2. Udviklingskonsulent til HR og Udvikling

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  3. Vil du være en del af Energistyrelsens stærke hold til analyser af fremtidens energi- og klimaløsninger på vej mod klimaneutralitet?

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  4. Økonom til arbejdet med energiøer

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.