0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.klimamonitor@pol.dk

Debat: Flere reparationer vil skære op til fire tons af den almindelige danskers CO2-udledning

Politikerne har overset et virkemiddel i den grønne omstilling. At vi kan mindske klimabelastningen og forbruget gennem flere reparationer. Det kræver, at vi tør lade os inspirere af andre landes løsninger, skriver Sara Mandrup Holt, medstifter af Make It Good Again, i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Uden vi vidste det, har Corona-krisen været den perfekte træning til, at løse en endnu større krise: klimakrisen. Her har opskriften været en synergi mellem individets adfærd, nye teknologier/innovative løsninger og politik. Og hvis det er det, der skal til for at komme ud af en krise, kan vi jo kigge på hvad vi har, og hvad vi mangler for at bevæge os fremad i den grønne omstilling.

En stor klimabelastning og udfordring med rigtig mange områder, hvor man kan gå i dybden, er vores forbrug. Jeg vil fokusere der, hvor jeg har mest indsigt: reparationer.

Jeg arbejder til dagligt med min virksomhed Make It Good Again, der har til formål at gøre op med køb-og-smid-væk-samfundet ved at gøre det nemmere at få ens ødelagte produkter repareret.

Her er der masser af klimagevinster at hente. Gennemsnitsdanskeren har aldrig haft et så højt forbrug som i dag, med tilsvarende lav grad af forbrug af reparationer.

Stort fald i reparationer

Nogle eksempler: I 1997 brugte en gennemsnitlig dansk husstand ifølge Danmarks Statistik 177 kroner i faste priser på at reparere apparater i husholdningen som støvsugere og vaskemaskiner. I 2013 var udgiftsposten faldet til 22 kroner. Her har tallet stort set ligget siden.

Vi danskere køber samlet set blandt andet 2,5 millioner mobiltelefoner om året. I gennemsnit betyder det, at alle danskere skifter telefonen ud hvert andet år. Nogle gange, fordi man vil have en smartere model. Andre gange fordi noget er ødelagt, men man opgiver på forhånd at få prøve at få den repareret.

Forbrugerprodukter udgør derfor fire ton af den enkelte danskers årlige CO2-udledning. Det er virkelig et sted, hvor reduktion kan have betydning. Samtidig vil ni ud af ti danskere, gerne reparere mere. Men vi gør det ikke. Hvorfor? Fordi det er for dyrt eller besværligt.

Her er mit bud på hvorfor, hvordan vi kan forbedre det ― og ovenikøbet øge beskæftigelsen uden at statskassen skal hoste op med flere hjælpepakker i disse økonomisk klemte tider.

Vi skal muliggøre flere reparationer

Du kender det sikkert selv alt for godt; Din højttaler, røremaskine eller TV er gået i stykker. Du ved ikke hvor du kan finde en reparatør, eller også skal de reparatører, du finder have et ret højt gebyr alene bare for at kigge på din ødelagte yndlingsgadget.

Du opgiver. Til sidst ender det ødelagte produkt på genbrugsstationen eller gemt væk i et kælderrum, mens du anskaffer dig et nyt.

Realiteten er den, at hvis ikke der er en økonomisk gevinst i at reparere, bliver det sjældent gjort. Via Make It Good Again har vi de seneste år prøvet at etablere en platform, der samler hele reparationsbranchen på én og samme hjemmeside. Det er gratis og uforpligtende at indhente tilbud. Forbrugeren kan læne sig tilbage og lade de dygtige reparatørere byde på reparationen.

Jeg ville elske at sige, at Make It Good Again er den perfekte løsning, og at der ikke kommer én eneste ting ind på vores platform, der ikke bliver repareret. Men problemet stikker dybere, end at digitalisering og et overblik af reparatører alene kan løse det.

Selvfølgelig hjælper vi, ligesom mange andre grønne start-ups, forbrugeren med at træffe et mere bæredygtigt valg. Dermed lægges der et pres på køb-og-smid-væk-samfundet. Men det er i sidste ende den enkelte forbruger, der kan og skal presse på, når det kommer til den grønne omstilling. Og det skal de have hjælp til lige nu på grund af nogle markedsmæssige systemfejl og mangelfulde reguleringer.

EcoDesign

Du har måske hørt om EcoDesignet og dets udvidelse: mere reparérbare produkter. Reglen dikterer, at manualer, forbrugsrettigheder og reservedele skal være klar og tilgængelige. Det kunne få én til at tænke at området allerede er afdækket. Men det er ikke nok! Udvidelsen dækker kun ektroniske skærme, lyskilder og nogle hvidevarer.

EcoDesignet hjælper heller ikke den gængse forbruger, der ikke selv kan reparere. Og hvis man ikke gør det nemmere og billigere for en helt almindelig forbruger, fastholdes tankegangen om, at reparationer ikke kan svare sig.

Der findes heldigvis nogle forholdvis nemme løsninger. Vi kan blive inspireret af nogle nærliggende lande og deres tiltag.

I Frankrig skal bilejere altid have muligheden for at bruge brugte reservedele i stedet for nye. Simpel lov, der giver forbrugeren muligheden for at vælge en mere bæredygtig løsning.

Svenskerne skal kun betale det halve i moms på reparationer af tøj, sko og cykler, mens reparation af hvidevarer kan trækkes fra i skat.

Jeg kunne selvfølgelig godt tænke mig, at momsen på reparationer i Danmark blev fjernet fuldstændig, og at det gjaldt alle forbrugerprodukter. Det vil også betyde flere job her i landet og beskæftigelsen stiger hos alle danskere, der beskæftiger sig med reparationer.

Jeg gerne påpege, at jeg ikke synes EcoDesignet eller andre politiske beslutninger, der holder virksomheder ansvarlige, er forgæves eller skal afskaffes. Men vi er også nødt til, at have forbrugeren med i beslutningstagningen. Grøn omstilling skal fremdrives ved at muliggøre bæredygtige valg for forbrugeren.

Det er der allerede tusindvis af nye grønne start-ups, som prøver på. Men der vil ikke være fuld synergi, før politikerne følger med og udviser samme vilje, til at komme ud af klimakrisen, som de gjorde med corona-krisen.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.mk@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. Energistyrelsen søger specialist til tilskudsforvaltning. #Sikkerhedsforvaltning #Tilskud

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  2. Udviklingskonsulent til HR og Udvikling

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  3. Vil du være en del af Energistyrelsens stærke hold til analyser af fremtidens energi- og klimaløsninger på vej mod klimaneutralitet?

    Energistyrelsen

    Læs Mere
  4. Økonom til arbejdet med energiøer

    Energistyrelsen

    Læs Mere

Forsiden

Artiklen er låst – Sådan kommer du videre:
Du er her
Vil du have adgang?
NEJ
JA
Vil du tillade dataindsamling?
NEJ
JA
Køb abonnement

Som abonnent kan du tilpasse hvilken data, der indsamles.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.

Log ind

Læs videre på to måder:

Bliv abonnent
eller

God journalistik er ikke gratis. For at kunne læse denne artikel skal du tillade at dine data bruges til statistik og marketing.

Du kan altid trække dit samtykke tilbage.