0
Læs nu

Du har ingen artikler på din læseliste

Hvis du ser en artikel, du gerne vil læse lidt senere, kan du klikke på dette ikon
Så bliver artiklen føjet til din læseliste, som du altid kan finde her, så du kan læse videre hvor du vil og når du vil.

Næste:
Næste:
Artiklen er føjet til din læseliste Du har ulæste artikler på din læseliste
Dominique Hommel/EU-Parlamentet
PR-foto: Dominique Hommel/EU-Parlamentet
Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Dette er et debatindlæg.

Indlægget er udtryk for skribentens holdning. Du er velkommen til at deltage i debatten – send dit indlæg til debat.mk@pol.dk

S-politiker: Vi skal stille grønne modkrav til transport- og flysektoren for coronastøtte

Transportbranchen skal mødes med nye klimakrav, coronakrise eller ej, skriver Marianne Vind, medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokratiet i dette debatindlæg.

Debat
Læs artiklen senere Gemt (klik for at fjerne) Læst

Der er ikke oplæsning af denne artikel, så den oplæses derfor med maskinstemme. Kontakt os gerne på automatiskoplaesning@pol.dk, hvis du hører ord, hvis udtale kan forbedres. Du kan også hjælpe ved at udfylde spørgeskemaet herunder, hvor vi spørger, hvordan du har oplevet den automatiske oplæsning.

Spørgeskema om automatisk oplæsning

Coronakrisen er den mest akutte krise, vi som samfund står over for. Lige nu og her skal vi passe på vores sundhedsvæsen, beskytte de mest udsatte i vores samfund, holde hånden under arbejdspladser og dæmpe konsekvenserne af en økonomisk krise.

I det lys har EU-Kommissionen valgt at udskyde enkelte af sine klimainitiativer på transportområdet.

Korte forsinkelser er til at leve med for at frigøre den fornødne tid og ressourcerne til at bringe Danmark og resten af Europa ud på den anden side af coronakrisen. Men slækkede ambitioner må vi ikke acceptere.

Coronakrisen har ikke ændret på, at klimakrisen er den største krise, menneskeheden nogensinde har stået over for.

Derfor er det afgørende, at Kommissionens forsinkelser ikke får følgeskab af sænkede ambitioner, når økonomien skal bygges op på ny. På listen over forsinkede tiltag findes blandt andet den afgift på flybrændstof, der er fuldstændig essentiel for at få bugt med luftfartens udledninger.

Imens Kommissionen foreslår at udskyde loven med maksimum et halvt år, skubber mange nu på for helt at droppe initiativet. Nødlidende flyselskaber skal ikke mødes med krav i en hård tid, lyder det.

Den tilgang er helt hen i vejret!

En ny, grønnere model

Hvis vi kaster de bæredygtige ambitioner over bord nu, står vi blot med et endnu større efterslæb på den grønne dagsorden senere hen – og hvis vi forsøger én-til-én at genopbygge transportsektoren, som den så ud før corona, går vi glip af nye muligheder.

Hvis dit gamle køkken har fået en vandskade og skal erstattes, er det jo en oplagt lejlighed til endelig at få installeret den vandsparende opvaskemaskine og det grønne køleskab, du længe har drømt om. Det samme gælder så at sige for vores transportsektor.

Når vi skal bygge transportsektoren op af krisens murbrokker, må og skal det blive efter en grønnere model. Her giver behovet for hjælpepakker på den korte bane og økonomisk genopretning på den lidt længere bane os mulighed for at stille langsigtede grønne krav til de, der beder om offentlig hjælp.

Gør som Frankrig

Flybranchen er et godt eksempel på dette. For bare nogle uger siden havde ingen regnet med, at den europæiske flybranche ville være tvunget i knæ med tusindvis af aflyste flyvninger. Men det er virkeligheden nu, og når der fremover skal designes nye branchespecifikke hjælpepakker, skal vi sørge for, at de indeholder grønne modkrav.

Her kan vi kigge til den franske regering. De planlægger at bede AirFrance om at reducere deres udslip på nationale flyvninger med 50 procent frem til 2024 og øge brugen af biobrændsler til gengæld for at få del i redningspakker.

På samme vis skal EU være parat til at bede flyselskaberne betale tilbage til fællesskabet ved at sætte smæk på en ambitiøs skat på flybrændstof i 2021.

Indfør afgift

Krisen giver os en unik mulighed for tilpasse de forskellige branchers rammevilkår til den grønne dagsorden. Man skal ikke tage fejl af innovationsevnen i mange virksomheder – bare se, hvordan store industrivirksomheder som Lego på rekordtid har omlagt deres produktion, så de nu kan fremstille værnemidler.

Derfor skal vi også bruge krisen til at sende stærke signaler til markedet om, hvordan de skal udvikle deres virksomheder for at stå stærkere på den anden side af krisen.

En afgift på flybrændstof vil tilskynde flyselskaberne til at udvikle de alternativer til fossilt brændstof, som allerede er på tegnebrættet – men som der ikke har været incitament til at forske i under højkonjunkturen.

Ved at kombinere grønne modkrav med grønnere regulering kan coronakrisen give os et solidt afsæt til at komme i gang med at håndtere klimakrisen og sikre ny vækst.

Deltag i debatten – send dit indlæg på 400-800 ord til debat.mk@pol.dk

  • Ældste
  • Nyeste
  • Mest anbefalede

Skriv kommentar

2000 tegn tilbage

Annonce

  1. CARE Danmark søger en klimarådgiver

    CARE Danmark

    Læs Mere
  2. Vejingeniør, trafikingeniør til tværfaglige infrastrukturprojekter

    NIRAS

    Læs Mere
  3. Seniorprojektledere med erfaring og interesse inden for jord- og grundvandsforurening

    NIRAS

    Læs Mere
  4. Projektleder til kortlægning af forurenede byggematerialer og ressourcekortlægning i forbindelse med nedrivning/renovering.

    NIRAS

    Læs Mere

Forsiden